"Lillen" handlar, del 2: Middag för mästare

Det är stort. När jag kom hem såg H. att jag varit med om något som måste berättas. Jag såg den gamle mästaren handla igen. Mitt uppdrag denna gång var att ta reda på vad han köpte. Jag låtsades titta på några färdigrätter för att kunna snegla på hans korg, där han stod i kön till kassan. Jag såg inte vad det var förrän jag gått förbi en gång till: en låda med något som hette lyxpotatis. Stort. När jag sedan stod i kön ett antal meter bakom honom - smart drag! - såg jag vad han lassade upp på bandet. En grillad kyckling. En låda potatissallad, kallad lyxpotatis, två askar med något som kunde vara mjukost. Han betalade med en hundralapp. Stort. Kanske var det en middag för två? Var det två askar ost till priset av en? Hur som helst, det här var verkligen trevligt! Förresten, här är en mer exakt länk.

Kommentarer
Postat av: oscar

Mycket intressanta uppgifter du kommer med. Jag måste säga att han lever upp till vad man förväntar sig av honom - han handlar för att täcka stundens behov, inga stora och schemalagda veckoslutshandlingar på ICA Maxi. Det hade jag blivit besviken på. Lillen är en livsnjutare, det är jag säker på. Kontantbetalningen är också gjuten - Lillen är en gammaldags man som gör saker och ting på det gamla pålitliga invanda sättet. Cash is king. Han är inte mannen som betalar med kort och för bok över sina utgifter. Det skulle inte förvåna mig om hundralappen kom ur en sliten och välfylld (av kvitton och kort, inte sedlar) plånbok, som han i sin tur fiskade upp ur bröstfickan på sin jeansjacka. Det skulle intressera mig mycket att veta vad han fyller sin systemetkorg med. Enkelt och anspråkslöst, men inte utan en viss, i hans föreställningsvärld, klass.

2008-05-28 @ 16:46:22
Postat av: Anders

Jag är säker på att han föredrar sitt drickande som han en gång föredrog sin boxning: inga stora rörelser, tunga pjäser som i lyckliga stunder öppnar upp för det oväntade. Man kan alltså tänka sig en rejäl flaska renat, inga krusiduller, inget snack. Å andra sidan vet jag från osäker källa att han gärna tar en stadig bier på någon uteservering. Jag har själv lekt med tanken på att bjuda honom på en kanna (149 kr) på pizzerian i hörnet på hans bostadshus. Man undrar bara vilket rykte han har där? Nä, han har framlevt sitt liv lugnt sedan boxningen. Han var onekligen lugn som boxare också. Jag håller på att försöka samla fragment av hans matcher, en nära omöjlig uppgift då han inte direkt är någon Tyson vad gäller marknadsvärde. Jag måste för övrigt tillägga att jeans inte klär en man av hans dignitet: han bär istället de vid det här laget välkända grå finbyxorna!

2008-05-28 @ 17:46:36
Postat av: oscar

Sprit går jag utan förbehåll med på - dock tror jag inte han snapsar eller dricker rent annat än vid högtider. Han är tveklöst en vän av anspråkslösa groggar. Möjligheten finns också att han är något av en whiskeykille. Det känns inte alltför långsökt att föreställa sig Whiskey istället för böcker i hans bokhyllor. Kanske en och annan glaselefant också, samt pokaler givetvis.
Haha! Du syftar inte på mjukisar/träningsbyxor väl?
Nog för att han förmodligen är en ganska okomplicerad man (även om jag inte är säker på det) med ett spartanskt leverne, men någon lodis vägrar jag tro att han är.

2008-05-28 @ 18:11:38
Postat av: Anders

Det är närmare sanningen med groggar. Jag gjorde det enkelt för mig. En skruvmejsel häller han nog gärna upp. Whiskey, där kan du också vara rätt ute med tanke på hans intresse för amerikansk musik. Hans bokhylla är fylld med bälten och priser men knappast sprit. Jag måste dra gränsen någonstans. Spriten har han i ett speciellt skåp i så fall. Kanske finns där då en flaska Jack D. Vin har han nog inte ens smakat. Öl funkar däremot mkt bra till mat, gärna husmanskost. Byxorna. De är grå men inte mys- utan snarare gå-bort-byxor som varit med lite väl länge. Dock har han ofta en munkjacka där det står World Class Gym. Han må klä sig lite lustigt ibland men vår Lillen är inte alls någon misskötsam person. Vi får inte heller glömma att han lider av diabetes.

2008-05-28 @ 18:33:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0