Bloggare och artist

"Eklund was a big, ponderous heavy who at his peak could beat a lot of good men"

Från det ena till det andra. Jag må vara sämst på allt men kan ändå komma med kommentarer som skulle kunna kallas briljanta. På frågan från en annan känd bloggare om vad en viss sjörövare i Bamse hette svarade jag följande:

Han hette Sabelsork! Eller Sabel-sork. Jag var förtjust när han dök upp sommaren 1982. Äntligen en tuffare sjörövare, och vilket hårt gäng han samlade kring sig! Det var en skurk som kunde hota Bamse på riktigt. Det fanns bara en vissen (typiskt Bamse-uttryck) sork i det gänget, i övrigt hårda sorkar med luvor och två pistoler var, minst. Första försöket Sabel-sork gjorde att rubba Bamse inbegrep ett kassaskåp och Nalle-Maja. Hon slängdes i havet efter att ha lurats in i skåpet. Skalman och Skutt kom till undsättning, Skutt använde Skalman som båt och paddlade ut. Senare förekom Sabel-sorks gäng ganska ofta i Bamse, men mot slutet av åttiotalet tycktes luften ha gått ur skurkarna och Kapten Buster passade väl ofta bättre med sina mer komiska kvaliteter. Man minns särskilt hur Busters gäng kunde integreras med Bamseungarna på ett annat vis för att nå den där familjeseriekänslan som Rune A tycks ha odlat under åttiotalet.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Kapten Buster har fina kvaliteter. Jag hävdar med bestämdhet att han inte bara är en anpassning till den familjemässiga Bamse. Han är en mer komplex gestalt än Sabel-Sork, om än inte lika tuff.

2008-05-21 @ 16:19:21
Postat av: Anders

Ja, Buster har en del lik i garderoben och är inte alls okomplicerad. Däremot var sorkarna lite som punken när de kom, råa och onyanserade, för att sedan stelna till tråkig formalia. Där är Buster intressantare då han utvecklades mycket under Rune A.

2008-05-21 @ 16:21:05
Postat av: Hanna

Sjörövarsorkarna hann ju aldrig utvecklas så mycket. Fast överhuvudtaget är väl alla sorkar stereotypa. Grupperade med tydliga karaktärsdrag och så.

Jag sitter just här och konstaterar att det ges ut så mkt usla barnböcker nuförtiden. Det verkar inte finns så höga kvalitetströsklar hos förlagen. Och det är ju synd för barns läsning är ju verkligen viktig! När man tänker på hur man själv påverkats av Bamse, Gripe, Roald Dahl och andra är det sorgligt att se vad dagens ungar läser. Det finns undantag dock, men skräpet är i majoritet.

2008-05-21 @ 16:45:12
Postat av: Anders

Det känns så ja. Å andra sidan gavs det ut mycket skit förr också.

2008-05-21 @ 16:58:09
Postat av: Mikael

Jag kan passa på att slå ett slag(A:s diskussioner om Lillen har tydligen påverkat mig här..) för en författare som påverkade mig väldigt mycket under de späda barnaåren. Den amerikanske eskapisten Lloyd Alexander. Mest känd är han väl för sin serie om Taran, andre grisvaktare i landet Prydain, men han har givit ut en mängd böcker som sinsemellan är väldigt olika men som ständigt drivs framåt av författarens underliggande tema: Att växa upp. Vänskap, klokhet och mycket humor genomsyrar dessa alster och sådant kan man ju aldrig få nog av. Böckerna om Taran läser jag fortfarande en gång om året och det är en stor skam att Alexander inte är mer känd i vårt lilla land. Tyvärr kom i mitten på 80-talet en tecknad film som byggde på de två första böckerna i ovannämnda serie, Disneys fullkomligt vidriga "Den svarta kitteln". Jag kommer ihåg att jag grät av vanmakt (jodå, en så känslig konstnärssjäl har jag..) över att Disney, så bra på att själva skapa magi, hade förstört en så perfekt uppbyggd magisk värld.

Det finns de som gärna vill se böckerna om Taran som något slags Tolkien-light. Detta är ett absurt påstående. Alexander intresserar sig inte för sådana saker som att skapa nya språk, hitta på en alternativ världshistoria grundad på en rad årtal eller fastna i stereotyper om hur ett visst folk "är". Istället kan man se dessa böcker som en barn/ungdoms motsvarighet till "bildungsroman". I det avseendet är böckerna mer likt historierna om Harry Potter. Dessutom finns det i dessa böcker någonting som helt saknas hos Tolkien (bortsett från det faktum att Alexander är en överlägsen författare), nämligen den alldeles underbara humorn.

Gör er själva en tjänst och läs något av Alexanders verk. Ni kommer att må väldigt bra efteråt, det lovar jag.

2008-05-22 @ 09:27:19
Postat av: Oscar

I någon episod utspelades ett mystiskt händelseförlopp ; någon ur bamsefamiljen fick gå på plankan från sorkarnas (eller var det sjörövarnas?) skepp. Jag minns inte precis, men det var någonting med att två "plask" såg ut som ett eftersom plasken skedde i rät vinkel i förhållande till varandra och i förhållande till var sjörövarna stod. Detta utreddes sedan närmare i "Bamses skola" om jag kommer ihåg korrekt. Minns du/ni vilket nummer det rör sig om? Jag kan för övrigt stolt och högtidligt förkunna att jag också har börjat samla, om än småskaligt, på Rune A:s serier!

Du borde sparka liv i F.R.A.L.L igen Anders. Jag upptäckte sidan idag, men till min stora bedrövelse såg den rätt inaktiv ut.

2008-05-24 @ 19:28:54
Postat av: Anders

Frallan är snart igång igen!

2008-05-26 @ 08:20:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0