Tillbaka i stan med gammal skåpmat: del 1

Bloggen återuppstår och  skåpmaten är både matig och välsmakande. Här är del 1 av den i Google cachade röran av gamla inlägg jag publicerade 2006-2008. Mer följer!


Man In The Long Black Coat, m fl, från Köpenhamn

Det är makalöst vilken sånginsats! Dessutom några textvariationer. Här, grym inspelning också, t o m fint ljud i mp3. Orgeln passar väldigt bra, jävla danskar.

2007-apr-04 @ 23:42 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks (0)


Scandinavium -07

Göteborg, 1 april. Det var mäktigt första halvtimmen men sedan tappade han lite fokus. Ljudet var grötigare än i Globen och TUIB blev lite väl svajig och heterogen, även om jag anar avsikten att belysa historien rent musikaliskt genom att klä den i olika kostymer under ett och samma tillfälle (om omskrivninen är begriplig). Annars var det kul med allt munspelande, fint att han intresserar sig mer för det! Humör? En sur vändning mot Kimball i TUIB, samt en allmän känsla av att han ville något som bandet inte svarade på (annars rätt friskt nickande, lite knasigt uppspelt!). Bäst? Att få höra It Ain't Me Babe i en så ömsint version, det värmde. Jag känner mig allmänt mätt på Dylan för stunden annars, inte så konstigt då veckan inleddes med den magiska spelningen på Debaser och sedan följdes upp av kristallklart allvarliga Globen. Låtlistan förresten...någon liten överraskning vore på sin plats, mindre rutin. En normalbra kväll igår, inte dåligt alls men inte heller någon magi i så stora doser som tidigare under veckan. Dels berodde det på ljudet, dels på Bobs sviktande fokus (glömde ord, avstod från stora ackord till förmån för plinkande på orgeln...) men kanske framförallt på publiken. Varför jublade bara jag i underbara Spirit On The Water när han mässade "You think I'm over the hill/You think I'm past my prime"? Jag trodde verkligen att det skulle vara ingrott redan nu, ungefär som "Even the president of the United States sometimes have to stand naked".

Tillägg: Från vad jag kan höra är den nyligen utlagda inspelningen från Scandinavium ljudmässigt mycket bra  (tyvärr hörs inte mitt tafatta rop som nämndes ovan).

2007-apr-02 @ 09:25 Permalink Allmänt Kommentarer (15) Trackbacks (0)



Hej du tysk

Hej, du tysk!
Både stark och kysk
Ja, man kan tro att du var rysk
Men du är german hela dan
Och lite full i fan
Så hej på dig du tysk!

Den här kupletten lanserades mitt under kriget, sällsynt illa valt tillfälle, alltså. Toppklass!

2007-maj-31 @ 20:13 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)


Från källaren

På väg till Konsum för att köpa fil kom jag att tänka på doften i källaren i huset där AJ bodde. Det var ett ganska ordinärt hus men AJ:s mormor bodde på undervåningen och AJ:s föräldrar var väldigt gamla för att vara föräldrar. Av utseendet att döma borde de båda varit över femtio redan när AJ började skolan. De första skolåren hade AJ en morfar men snart var bara mormor kvar. Hon hällde upp yoghurt i glas, vilket jag tyckte var mycket ovanligt. Hon kunde prata om AJ:s tjocka hår (vilket inte alls var tjockt) och kylan som långt fram i maj tvingade AJ att klä sig i vinterkläder. Kanske berodde rädslan för kylan på rädsla för frisk luft; undervåningen var som en gravkammare i öknen och övervåningen där AJ:s mamma höll till (hon var hemmafru) var alltid varm av matlagning och strykjärn. Källaren var den enda plats i huset jag minns som behaglig i temperaturavseende. Där förvarades äpplen under vintern och tillsammans med cykelslangar och motorolja bildades alltså den här doften som jag inte kan glömma. Särskilt ofta blev jag påmind om doften när AJ hade följt mig i spåren och skaffat akvarium. Vi var både vänner och rivaler i hobbyn. Eftersom AJ var enda barnet fick han allt han pekade på. Visserligen var det ganska dåliga saker då det mesta i leksaksväg köptes på postorder. AJ:s mor var ju hemmafru och gick sällan ut, förutom till mataffären med sin alldeles egna kundvagn. Men till akvariet köpte AJ själv tillbehör och då dög inte postorder. I rask takt tycktes hans färdigheter i källaren ta honom till en unga akvaristers elitserie. Glasskärare och tid fick han av sin far, en gammal stöt utan hår. Min far hade en stor rödvitgrå hjälm till hår och höll oftast till bland sina veteranbilar och lät mig söla med vatten och fiskar bäst jag ville. AJ:s stjärna steg snabbt. Han skaffade ett nittioliters akvarium efter de inledande försöken med en behållare på 37 liter. Hans mormor klagade som väntat på fiskarnas bleka färger. Det mesta av liv var farligt för henne och hon ville helst att AJ skulle sitta hos henne i köket utan att ha vare sig vänner eller intressen. Men AJ fortsatte. Han kom på idén att blanda några olika torrfoder till ett enda, varpå något han kallade Mix för akvariefiskar var uppfunnet. Jag gjorde detsamma men var tvungen att hitta på en konkurrent: Mixi-mixi. Min blandning bestod bara av torrfoder och mygglarver och var ganska fantasilös. På dörren till min vän och konkurrents rum satt en dag en skylt: "Fiskodling pågår. Stör ej!".

2007-maj-29 @ 16:07 Permalink Allmänt Kommentarer (4) Trackbacks (0)


Rubriklöst inlägg

Ja, det gick rätt bra. Som H. sa, det roligaste vore ju om man fick en e-postadress i stil med [email protected]. Om inte, jag kör surt sa räven och har ändå fler intervjuer i stuprännan. Sedan vann ju Laget idag. Inte för att skinnvästarna Gais haft något lag att skryta med de senaste femtio åren men viktigt att fortsätta den inslagna vägen. För övrigt dömer jag ut Berwaldhallens exteriör, Stasi hade dock gillat den.

2007-maj-28 @ 23:26 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)


SRF Ljud och jag

Hurra för mig, eller rättare min förmåga att svänga ihop snygga ansökningar. Synd att jag alltid uppför mig som Carl Fredrik Hill på intervjuerna, men det ger sig väl. Jag studerar en uppsats om katalogisering av ljudmaterial som förberedelse, samt funderar på hur jag ska kunna  nämna min samlarfetisch på ett seriöst sätt. Radioarkivet alltså, de vill ha en figur som katalogiserar radioprogram. Jag har ju redan tagit mig an den serie program H. gjorde mellan 1985 och 1988 så jag borde vara given. Jag kan använda Egon och Valborg som referenser, mer osäkert om Blåen ställer upp. Funderar apropå ingenting att skriva ett inlägg om överskattade fenomen och vanföreställningar men inser att intresset för fotbollsrelatade schismer är extremt lågt bland fåtalet läsare av denna blogg. För övrigt kom S. in och jag fick assistera henne i jakten på en Etologibok. Apropå bibliotek och djur borde biblioteken inte göra sig av med klassiska faktaböcker för barn som de om hajar och dinosaurier. De finns fortfarande men inte i det utförande jag minns. En gång debatterade två små personer vem som läst flest av böckerna om dinosaurier, grottmänniskor och hajar. Scenen ägde rum på biblioteket i Frölunda kulturhus och jag var där. Person 1 hävdade att person 2 varit hos tandläkaren en viss dag och att han, person 1, då läst alla böcker flera gånger om. Året var 1983 men jag kan förstås ha fel.

2007-maj-25 @ 16:25 Permalink Allmänt Kommentarer (5) Trackbacks (0)


Felmeddelande



En blinkande skylt som plågade Amiga-användare ofta och länge. I slutet gav nästan varje diskett jag satte i upphov till detta meddelande. Jag hittade en förklaring till siffrorna och "gurun" på Wikipedia, men det är så dags nu!

2007-maj-24 @ 15:44 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)


Pejlarna

En till mig närstående person är rädd för TV-pejlare. Jag hävdar att verksamheten är en bluff. Det finns inte och har aldrig funnits någon högteknologisk utrustning för ändamålet utan det handlar om lallare som knackar dörr. Det är väl på sin höjd som i Nilecity, där Johan Rheborg håller fram en slipmaskin med psykedeliskt målad slipskiva: "Du har inte betalt radiolicensen. Det blir femtio spänn!" Dessutom, kan man inte bara se på tv på datorn istället? Jag hittade en artikel om de s k pejlarna, med följande avslöjande passage:

Varför använder ni inte tv-pejlingen så ofta?

- Det är en klumpig utrustning. Dessutom måste vi vara två personer och pejlingen tar också extra lång tid. Det är betydligt smidigare att gå efter listorna vi har.

2007-maj-24 @ 13:26 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)


Live at the Ritz

Jag passar på att återuppleva några av de hetaste dataspelen från 1989-90, från Amiga-tiden givetvis (ingen hade något annat). Pontus Jonasson hette en figur i min klass som bodde i ett hus på Västra Palmgrensgatan i Långedrag i Göteborg. Han hade en hel klase bröder som alla såg ut som de snygga killarna i amerikanska High School-filmer från samma tid. Det fanns andra som hade både bröder och datorer med Pontus hade alla spel man ville ha. Det fanns något skrämmande med hela grejen: Iron Maiden-planscherna på övervåningen i huset där Pontus bodde och kombinationen sommarlov, pizza, dataspel och vid något tillfälle film med nakna människor på den stora Bang&Olufsen-TV:n i vardagsrummet. Jag var, och är, dålig på att inte få samvetskval när jag gör något jag får hjärtklappning av och struntar i middagstider för...det hände att jag hängde hos Pontus en hel dag och knappt åt något alls. Hur som helst, det hetaste spelet en period hette Shadow Of The Beast och hade inget med Iron Maiden att göra utan var ett stämningsfullt plattformsspel med hypnotisk musik. Det ansågs nyskapande för sin tid och håller faktiskt fortfarande.

2007-maj-23 @ 11:49 Permalink Allmänt Kommentarer (9) Trackbacks (0)


Den döende bloggen


2007-maj-22 @ 13:49 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)


Hej

3973 kr i räkningar denna månad.

2007-maj-22 @ 13:47 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)


Hej


2007-maj-21 @ 16:29 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)


Systerdotter i Gbg häromveckan


2007-maj-13 @ 21:54 Permalink Allmänt Kommentarer (6) Trackbacks (0)


Bloggens huvudområde upphör att finnas till

Nu lägger jag ner att samla på Dylan. Inget mer 1996-06 blablabla LTB LB-si-och-så. Det har varit så tröttsamt med hysterin, särskilt med tjugoåtta versioner av varje konsert som omedelbart slängs upp och hyllas och tankas ner av hundratalas personer på en gång. Jag är trött på det liksom på alla dessa uppgraderingar och omstöpningar och ljudtrams och ställer undan mitt arkiv någonstans, över tvåhundra dvd-skivor, så slipper jag skiten. Vill någon ha mitt konto på Dimeadozen eller Hungercity så ropa, men det rekommenderas inte.

2007-maj-13 @ 10:17 Permalink Allmänt Kommentarer (6) Trackbacks (0)


Dagens bok


2007-maj-10 @ 17:27 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)


Skatt


2007-maj-07 @ 15:06 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)


En man av folket


2007-maj-05 @ 10:42 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)


En mystisk man

Han går mellan biblioteken i Stockholm som en osalig ande. Jag har noterat att han gärna läser uppslagsverk. En gång frågade han efter en gammal utgåva av Bonniers musiklexikon (klandrar honom inte, den nya utgåvan är innehållslös). Håret är praktiskt framåtkammat och skägget medellångt. Han är klädd i blått, jacka och byxor.

2007-maj-03 @ 16:38 Permalink Allmänt Kommentarer (9) Trackbacks (0)







30.VII

Körde lite improviserad skyltning med bibliotekets Bergman efter budet om hans död. Vi hade bara tre böcker, fast han uppmärksammades över hela vårt kalhuggna klot idag! Ja, folk vill ju ha deckare va. Borde man åtminstone inte ha Bergmans bästa film på dvd, Det sjunde inseglet? Annars, en känsla av att just detta bibliotek aldrig lämnar mig oberörd. Cynism blandas med varma känslor. Varför skaffa internetbank om man inte har dator hemma? Och varför inte lära sig lite svenska så man kan sköta betalningarna själv? Jag gjorde en av många hjälteinsatser när jag drev fram utlånet av Bamsebiblioteket framför nyare årgångar av Bamse. Bra där! Nu får de små liven Bamse 1-6 1974 hellre än skiten som prånglas ut i Bamse, Skutt och Skalmans namn på 2000-talet: "Ta de här, de är mycket bättre!". Jag hänvisar i övrigt till "Frallan" (se länklista) samt till H. Flyckt, Bamsesamlare av första graden. Själv håller jag mig till Sporfiskarnas årsbok 1970 - äntligen på Tradera - för "visst finns det plats också för familjens kvinnor i fiskebåten"!

2007-jul-30 @ 15:09 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)




not a house, it's a home

Jag ska, som är allom bekant, flytta ihop med en person och säljer därför min lägenhet. Titta in på Hemnet, 625 000 i utgångspris, Fålhagsleden 3C. Kommer man på visning får man se delar av min bootlegsamling, bara en sån sak.

2008-jan-12 @ 21:43 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)



GBS 4 från Scorpio

Den här veckan intresserar jag mig för volym 4 av GBS. Tappningar jag inte hört och saker jag kan ha hört men glömt. Som alltid är Scorpios grejer bra och snygga. Sidewalks, Fences and Walls tycks ha mp3-ursprung. Men vem bryr sig om sådant när man får Going, Going, Gone i en sådan febrig version, där man anar hur Dylan har bandets komp i lurarna.

Disc 1

1 Ranger's Command, Sept. 29, 1961, Gerde's Folk City, NYC
2 Baby Let Me Follow You Down, Dec. 22, 1961, Minnesota Hotel Tape
3 Midnight Special, Feb. 2, 1962, Belafonte session rehearsal, Bob on harmonica
4 Makes a Long Time Man Feel Bad, Cynthia Gooding radio show, February 1962
5 Baby Please Don't Go, Freewheelin' Bob Dylan outtake, April 25, 1962
6 Ballad of the Gliding Swan, Madhouse on Castle Street, BBC broadcast,recorded Dec. 30, 1962, or Jan. 4, 1963
7 James Alley Blues
8 Long Time Gone
9 Only a Hobo
10 Not the Cough Song
11 A Hard Rain's a-Gonna Fall,. Tracks 7-11 from MacKenzie Tape, NYC, April 1963
12 Troubled and I Don't Know Why, Aug. 17, 1963, Forest Hills, N.Y., duet with Joan Baez
13 Ballad of Hollis Brown
14 Boots of Spanish Leather
15 North Country Blues
16 Seven Curses, Tracks 13-16, Oct. 26, 1963, Carnegie Hall, NYC
17 Eternal Circle
18 Mr. Tambourine Man, Tracks 17-18 May 17, 1964, Royal Festival Hall, London
19 Outlaw Blues. Jan. 13, 1965, studio session
20 Can YOU Please Crawl Out Your Window, Oct. 25, 1965, studio
21 Keep It With Mine, Feb. 15, 1966, studio

Disc 2

1 Tell Me Momma, May 14, 1966, Liverpool
2 I Ain't Got No Home, Jan. 20, 1968, Guthrie Memorial Concert, NYC
3 See That My Grave Is Kept Clean, Basement Tapes
4 One Too Many Mornings, Feb. 18, 1969, Dylan-Cash Nashville session.
5 Song to Woody, May 1, 1970, studio
6 If Not for You, July 31, 1971, Concert for Bangladesh rehearsal, NYC
7 Put My Money Down
8 For You, Oh Babe, for You, Tracks 7-8 are Nov. 9 and 17, 1971, studio
9 Going Going Gone, studio, Nov. 5-6, 1973
10 What Will You Do When Jesus Comes?, studio, October 1975
11 No Man Righteous, Nov. 16, 1979, San Francisco.
12 I Will Sing, April 20, 1980, Toronto.
13 Let's Keep It Between Us, Rundown Studios, October 1980
14 Shot of Love
15 In the Summertime, Tracks 14-15 rough mixes, May 1981
16 Let It Be Me, studio, May 1981
17 The Groom's Still Waiting at the Altar, rough mix, May 1981
18 I and I, "dub mix," spring 1983
19 Sidewalks, Fences and Walls, studio, May 5, 1987

Disc 3

1 Soon, March 11, 1987, Gershwin concert, Brooklyn, N.Y.
2 Ring Them Bells
3 Dignity, Tracks 2-3 demos, March 1989
4 Two by Two
5 Born in Time
6 Wiggle Wiggle
7 TV Talkin' Song
8 Unbelievable
9 Under the Red Sky, Tracks 4-9 studio, spring 1990
10 Polly Vaughan
11 Catskill Serenade
12 Miss the Mississippi
13 Sloppy Drunk, Tracks 10-13 studio, June 1992
14 If You Belonged to Me, Dylan's garage studio, summer 1993
15 Any Way You Want Me
16 Lawdy Miss Clawdy
17 Money Honey 1
18 Money Honey 2, Tracks 15-18 studio, Sept. 30, 1994
19 I Can't Get You Off My Mind
20 Return to Me
21 Red Cadillac and a Black Mustache, Tracks 19-21 various studio sessions
22 Tell Old Bill (Take 6), summer 2005, unknown location
23 A Change Is Gonna Come, March 28, 2004, Apollo Theater, NYC


Disk 1 > Tracks 3, 8, 9 & 10 previously uncirculating. Tracks 1, 5, 6-11, 20 & 21 upgrades. Tracks 17 & 18 newly circulating.
Disk Two> Tracks 7,8,9,13,14,15 previously uncirculating. Tracks 1, 6, 10, 11, 17 & 18 upgrades.
Disk Three> Tracks 4-9 and 15-18 previously uncirculated. Track 14 upgrade.

2008-jan-10 @ 12:41 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)


...

(det räcker som sagt med att känna att man skulle kunna leva utan att dikta, för att överhuvudtaget inte få göra det)

2008-jan-09 @ 11:04 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0