Derbyhets

Det här handlar om fotboll. Jag gjorde en observation igår, troligen är jag inte ensam. Min vän J., trogen Gaisare, är i likhet med andra i den skaran lite uppe i det blå när kommer till det egna favoritlaget. Inget ont om honom, men varför känns det som att de grönsvarta inte gärna erkänner hur genomuselt det egna laget är? Ingen derbyseger sedan 1992 - inte 1988, hade fel där - och ändå den här märkliga inställningen att klubben är en av de stora. En klubb som inte vunnit mästerskapet sedan 1954 och lockar några tusen åskådare till sina matcher, värvar armenier och albaner, lånar spelare från stans enda storklubb stup i kvarten, vars supportrar gärna ser sig som lite tufft alternativa - vad är den annat än en kuriositet? En person jag studerade tillsammans med som flyttat in från Uppsala höll på Gais som en ren princip, ett ironiskt ställningstagande. Ironi kan man lätt vifta bort resultat med, eller varför inte sluttabeller (2007, ähum) i allsvenskan.

Kommentarer
Postat av: Mikael

Kan till viss del hålla med men detta gäller ju inte bara gaisare utan även andra fans som håller på usla lag. Nu är väl gaisfansen de fans som till större delen har patent på "mitt-lag-kommer-alltid-igen-även-om-vi-inte-spelat-bra-fotboll-sedan-1862" - slogans. Undrar varför det har blivit så föressten..? Jag vill ändå försvara dessa fans. Tydligen tar de sitt lag, och fotboll som gemenskap och tillhörighet, på allvar. Vilket är mer än vad man kan säga om oss övriga som egentligen bara vill se en bra match. Skulle jag välja ngt lag jag har gillat (i Sverige) så måste det ju bli Blåvitt men jag skulle aldrig kalla mig för ett fan (precis som att jag aldrig skulle kalla dig eller Alan för fans heller)Det är underbart när det går bra för dem men jag föraktar dem när det inte levererar. Jag är alltså en typisk medgångssupporter, som de flesta av oss. Därför har jag respekt för riktiga fans som inte ger upp när det går dåligt, som har passionen kvar. Min egen passion för fotboll tog slut ngn gång i 20-årsåldern och den passionen sover än. Jag tror aldrig den någonsin kommer att vakna.

2008-04-14 @ 09:30:18
Postat av: Jakob

Så eftersom GAIS inte haft några större framgångar de senaste åren så borde jag byta favoritlag? Ja, det låter som en typisk IFK:ares resonemang, ni har ju många medgångssupportrar. GAIS är däremot en livsstil som man inte ger upp så lätt...

2008-04-14 @ 10:23:10
URL: http://childejakob.blogg.se
Postat av: Anders

Jag har aldrig sagt att man ska byta lag. Det är ju bara sånt man gör om man inte fattat grejen. Det här var en reflektion kring Gais som Göteborgs Hammarby, odlandet av den egna förlorarkulten samt lätt övertro på det egna laget. Vilket, som Mikael påpekar, utmärker flertalet supportrar till alla lag. Jag är dock (så nära man kan komma) en motgångssupporter själv och gick på tre-fyra matcher under storhetstiden, nästan tiodubbelt så många under de tyngre åren 99-04. För övrigt finns det ju inget annat än medgångssupportrar s a s från början, annars vore väl Billingsfors och Trelleborg storlag sett till antalet anhängare.

2008-04-14 @ 11:21:01
Postat av: Jakob

Nej, alla är ju medgångssupportrar i början, och sen är det ju om man stannar med laget även i motgång som avgör ens hängivenhet. men det kan skifta på ett konstigt sätt. När GAIS låg i division 2 och kvalade in till Superettan mot Mjällby har jag för mig att det kom mer publik än vad det gjorde till Hammarbymatchen senast.

2008-04-14 @ 13:51:15
Postat av: Jakob

jag inser dock till inläggs karaktär av derbyhets och förlåter dig dina obetänksamma ord om "uppe i det blå" osv. Jag har för övrigt funnit att den enda riktigt övertygande segern sen 1992 har tagits hem av Atleterna. Annars är det mycket oavgjort och många uddamålsförluster. Här är statistiken sen 1992 :

1992 3-0 till GAIS, 2-1 till IFK.
2000 1-1, 3-2 till IFK.
2006 2-1 till IFK, 0-0.
2007 1-0 till IFK, 1-0 till IFK.

Som vi ser knappast några förkrossande segrar genom åren. Derbyn är oförutsägbara tillställningar. Men jag inser naturligtvis att det är bestickande att GAIS under alla övriga år spelat i antingen div 1 eller div 2.

2008-04-15 @ 12:48:38
Postat av: Jakob

Ursäkta språkmaterialismen i början av min kommentar: jag inser dock ditt inläggs... ska det förstås vara. Så kan det gå när det är derbyhets.

2008-04-15 @ 12:49:49
Postat av: A.

-92 var ju ett mellanår. sedan vann man serien fyra år i rad. men nog om gais. jag fortsätter hetsa!

2008-04-15 @ 14:07:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0