Mera återcirkulerat

Tillåt mig citera (bloggen bryter ny mark)...

"det var inte en särskilt bra kväll, bara butchar. ungefär som att förfesta med ett gäng hockeygossar. jag hamnade i något slags triangeldrama utan att medverka och min brist på autentisk sexuell läggning verkade problematisk. min byst väckte stor uppmärksamhet och den gifta flatan började tafsa. jag gick hem i regnet."

2006-jul-29 @ 21:11:51 Permalink Allmänt Kommentarer (16) Trackbacks (0)


 

Gräsänkling



"Anders bilddagbok är den bästa sedan bildbevis" (okänd)

2006-jul-28 @ 13:07:53 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks (0)


Fezen är min!




Jakten på fezen tvingade mig att uppmärksamma band jag inte brytt mig om förr. Som King Crimson, Led Zeppelin och några som kallade sig Quicksilver Messenger Service. Det går alltså att lyssna på annat än Bob - eller?

2006-jul-26 @ 17:35:49 Permalink Allmänt Kommentarer (8) Trackbacks (0)


I skogen



Jag har skapat en bilddagbok. Det är en väldigt stilig bilddagbok om jag får säga det själv.

2006-jul-25 @ 00:31:01 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks (0)


Ramblin' outa the wild West


2006-jul-21 @ 13:38:54 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks (0)


Välj rätt tracker

Jag tänkte roa mig med att betygsätta olika trackers för musik i allmänhet och Dylan i synnerhet. Några länkar sätter jag inte ut eftersom man aldrig vet vilka intresseorganisationer som lagrar min datatrafik.

Dimeadozen - Världens bästa tracker, kvalitativt sett. Här finns saker som inte finns på andra ställen och den är oerhört snabb. En sluten men öppen värld med hundratals Dylanologer. Enda kruxet är petigheten med vad som får laddas upp och delas ut. Har fragment av en låt eller ett filmklipp förekommit i något sammanhang som kan anses officiellt får det inte laddas upp. Det kan vara fem sekunder av en Dylanlåt som förekommit i en fransk dokumentär om The Band från 1986 och som sedan släppts på VHS i England - då är det klippt. Å andra sidan är kvalitetskontrollen strikt också när det kommer till "lossless"-problematiken. Om någon mot förmodan skulle lägga upp en bootleg som någon gång i sin ljudhistoriska kedja komprimerats till Mp3 plockas den ned av en administratör. Laddar man upp måste man uppge hur man fått tag i materialet. Slutligen, om vill man ha tag i de allra senaste spelningarna Bob gjort är Dime platsen. Ibland dröjer det bara timmar efter en avslutad konsert innan den finns på Dime.

Bootcity - Mindre nogräknad tracker, på gott och ont. En del officiellt släppt material finns tillgängligt. Tyvärr har det hänt att material som laddats upp varit komprimerat, då det inte tycks finnas några oberoende administratörer som på Dime. Mycket Dylan som laddas upp har på sistone gått genom den diktatoriske Raoul Duke, en person som vägrar uppge ursprunget till bootlegs han laddar upp och ser rött om någon knystar "lossy?".

Dylantree - En sida som snart läggs ner. Det är synd, eftersom hela Bobs serie av radioprogram funnits att hämta här. Antalet användare är mycket mindre än på större och mer allmänna trackers varför material som laddats upp för över ett år sedan fortfarande syns "utåt" och har aktiva användare.

Pink Robert - En galning från Kroatien som älskar att lägga ut bootlegs som är "remastered" på sin sida. Det är i PR:s fall oftast rent trams och det går lika bra att dra upp diskanten på sin stereo som att skaffa specialversioner av en gammal inspelning. PR sägs vara bannlyst från Dimeadozens kommentarsdatabas, något som roar mig en del.

Lossless Legs - Främst en tracker för Grateful Dead men ibland dyker det upp en del Dylan. Helt OK.

The Trader's Den - Huvudsakligen länkar till andra trackers och oftast laddar man upp och ned på andra ställen.

2006-jul-21 @ 01:58:39 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks (0)


Modern Times provlyssnad

Det går att lyssna på 30 sekunder av varje låt på Modern Times på nätet (Amazon och Sony) och även möjligt ladda ner "hela" plattan (10 spår à 30 sekunder) via Dylantree. Jag lyssnade på första halvan av skivan. Ett klipp, låt nr 4, var särskilt tilltalande, men annars är det mest frustrerande att inte ha hela paketet ännu. Bobs röst låter dock helt ok, så mycket kan sägas.

2006-jul-19 @ 15:54:41 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks (0)


I Horndal hos vår finska pralin

Vi hälsade på i Horndal hos misan Mano och levde furstligt på det stora familjegodset. Jag fiskade lite i sjön som rinner förbi utanför huset (eller "damm" om man bortser från in- och utflödena, tihi) och bärgade tre små mörtar. Labradortösen Wilma tyckte om mig, eller så tyckte jag om henne. H. frös en smula men det fanns vin och värmelement lite varstans. Jag gillade Dalarna och jag gillar Björnfamiljen.


P.S. Här finns några fina bilder på Bob i Rom. D.S.

2006-jul-17 @ 23:30:52 Permalink Allmänt Kommentarer (2) Trackbacks (0)


Mano, hovfotograf



A. och H. live at Fyrisån. Low water everywhere...



Fotografen och mer.

2006-jul-06 @ 15:08:30 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks (0)


Småpretentiöst konstaterande av läget

Jo, det är så att vi väntar på Modern Times. Det är 50 dagar kvar, om inga förseningar inträffar. Till dess planerar vi våra semestrar i Dalarna och eventuellt i Göteborg. Men jag har ju alltid semester, en ständig turist i tillvaron. Jag tar del av enkla nöjen som snus utan nikotin, kaffe, film, massor av film. Samt givetvis samlandet. Igår fick jag Hanna att spela gitarr med mig, det var fint. Vi tacklade några spår från Good As I Been To You och World Gone Wrong men finner oss annars väl till rätta i mer countrydoftande saker som You Ain't Goin' Nowhere. Om jag bara kunde få henne att ta anständiga F- och B-ackord....samt föbättra min egen stämsång. Men, luften står nästan stilla och jag hoppas att apelsinplantorna i fönstret blir ett stiligt träd inom några år. Jag klagar inte, nej.

2006-jul-06 @ 14:53:53 Permalink Allmänt Kommentarer (4) Trackbacks (0)


Alicia Keys

Ur dagens The Observer:

It has been five years since the release of Bob Dylan's last album, but any notion that the 65-year-old singer might have lost touch with the contemporary world is dispelled by the first verse of 'Modern Times', the opening song on his new record.

'Thunder on the mountain, fires on the moon, There's a ruckus in the alley and the sun will be here soon,' it begins, before quickly skipping to the lines 'I was thinking about Alicia Keys, couldn't help from crying/When she was born in Hell's Kitchen, I was living down the line/I'm wondering where in the world Alicia Keys could be/I been looking for her even clean through Tennessee.'

2006-jul-02 @ 15:10:54 Permalink Allmänt Kommentarer (12) Trackbacks (0)


...

Jeltsin död!

"They say whiskey will kill you but I don't think it will" - kanske inte, men kanske vodka? Hur som helst, jag minns särskilt Boris version av "Kalinka" i något offentligt sammanhang, totalt kompromisslös.

2007-apr-23 @ 20:20 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)


 

Angående mapparna

"And it got worse. I began collecting rehearsal tapes and interviews. Worse still, sound checks, in which Bob and the band?or sometimes just the band, but what the hell?would test the concert set-up hours before a show."

http://www.walrusmagazine.com/articles/2006.01-music-addicted-to-dylan/

2007-apr-22 @ 15:06 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)


Hört på kalas

"Mp3? Nu är det FLAC som gäller!"
"Vad är det?"
"Det är något lossless-format."

2007-apr-16 @ 10:09 Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks (0)


Överraskningen

Newcastle, England
Metro Radio Arena
April 12, 2007

2. House Of The Rising Sun (Bob on electric guitar)

(saxat från setlistan) ---> klipp på du-tuben.

2007-apr-13 @ 17:36 Permalink Allmänt Kommentarer (14) Trackbacks (0)


Ny blogg i stan

http://frall.blogg.se/

Ett gemensamt projekt, F.R.A.L.L. Det är alltså där jag håller till mest.

2007-apr-09 @ 17:03 Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks (0)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0